انواع مختلف کائولن و کاربردهای آن
انواع و کاربردهای کائولن
April 22, 2021
كائولن در زندگي بشر
كائولن در زندگي بشر
April 24, 2021

پودر کائولن چیست؟

درباره کارکرد های کائولینیت

پودر کائولن چیست؟

پودر کائولن

پودر کائولن داراي خواص ويژه اي است كه آن را به ماده اوليه در بسياري از صنايع مبدل كرده است . پودر کائولن در گذشته با نام خاک چینی شناخته ميشده است. این نام برگرفته از نام یک تپه چینی ميباشد.

نوع پيوند ها در ساختار شيميايي كائولن متفاوت است و اين باعث شده تا اين ماده به دو صورت نرم و سخت وجود داشته باشد. از اين پودر سفيد رنگ براي توليد ظروف چيني و سراميكي استفاده ميشود. اين پودر داراي ذرات بسيار ريزي ميباشد و زماني به پايداري خواهد رسيد كه PH آن بين 3 تا 9 باشد.

وقتي که کائولن با آب، با غلظت 20 تا 35 درصد مخلوط می شود، آن را پلاستیکی می کند و پس از برداشت فشار شکل می گیرد. با افزودن بيشتر آب، شاهد دوغاب كائولن یا تعلیق آبی آن ميباشيم. مقدار آب لازم برای رسیدن به حد پلاستیسیته و ویسکوزیته با اندازه ذرات کائولینیت و همچنین با مواد شیمیایی خاص موجود در کائولن متناسب ميباشد. از كشور هاي استخراج كننده كائولن ميتوان فرانسه، انگلستان، زاکسن (آلمان)، بوهمیا (جمهوری چک) و در ایالات متحده، جایی که شناخته شده ترین رسوبات در ایالت های جنوب شرقی است را نام برد.

انواع پودر کائولن

بهترين نوع كائولن داراي 20 درصد ناخالصي در خود ميباشد. از مهمترين كاني هاي كائولن ميتوان به موارد زير اشاره نمود.

  1. کائولینیت
  2. دیکیت
  3. ناکریت
  4. هالوزیت

پودر کائولن چیست؟

کاربرد پودر کائولن

امروزه از پودر كائولن استفاده هاي بسيار زيادي ميشود. از كائولن در توليد خاک رس، سفال سفید نرم، يكي از مهم ترين اجزاي مورد استفاده در ساخت کاشی و سرامیک است و همينطور ب در ساخت کاغذ، لاستیک، رنگ و بسیاری از محصولات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. اولين بار نمونه هايي از كائولن توسط  فرانسوي و مسيحي كشف شد.

“کائولین به شكل سفید و نرم است كه معمولا از کائولینیت معدنی است. اگر با میکروسکوپ الکترونیبه ذرات كائولين نگاه  كنيم، ميبينيم كه اين ماده از کریستال هایي تقریبادر اشكال شش ضلعی در اندازه هاي متفاوت 0.1 میکرومتر تا 10 میکرومتر تشكيل شده است.

كريستال هاي كائولن معمولا داراي مقاديري از ديگر مواد معدني مثل فلدسپات و كوارتز نيز ميباشند. ژپودر كائولن خام را اغلب رنگ آميزي ميكنند.

از رسوب کائولن به منظور بهبود کشش ترکیبات لاستیکی بر پایه کربنات کلسیم استفاده می شود. سنگهای “کائولن سخت” كه داراي اندازه ذرات كوچكتر ميباشند ،داراي مدول بالا، استحکام بالا در مقابل نيروي كششي است و باعث ايجاد مقاومت نسبت به سايش در وسايل پلاستيكي ميشود.

حدود 80 درصد از خاک هايي كه در تولید لاستیک استفاده ميشوند از نوع هیدرولیکی يا  float ميباشد هستند. بنابراين لاستيك سازي نمونه اي ديگر از كاربرد هاي كائولن ميباشد. سطوح سختي كه از اين پوشش به منظور تقويت آن ها استفاده شده است داراي مقاومت بيشتري نسب به سطوحي كه در ان ها از خاك هاي غير معدني استفاده شده است دارند.

كشور هاي توليد كننده پودر كائولن

كائولن داراي كاني هايي ميباشد كه در بالا به آن ها اشاره شد. مهمترين اين كاني ها كائولينيت ميباشد كه داراي رنگ سفيد مايل به زرد ميباشد و به دليل وجود پيوند هاي ساختاري مختلف در دو نوع سخت و نرم موجود ميباشد. كائولينيت محلول پذير در آب است. روسيه، آمريكا، برزيل و جمهوري چك از كشور هايي هستند كه به توليد پودر كائولن توجه زيادي نموده اند.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.